وبلاگ اختصاصی محمد صادق حاتمی

شخصی - علمی - تحقیقاتی

وبلاگ اختصاصی محمد صادق حاتمی

شخصی - علمی - تحقیقاتی

فلدری در اینترنت - اف تی پی چیست؟

مدتها قبل به یه بازی علاقه داشتم به نام رزیدنت اویل Resident Evil. کسانی که در دنیای فیلمهای سینمایی حضور دارن در جریان برترین و پر بیننده ترین فیلمهای سینما هستند ، مطمئنا بازیگری به نام میلا یوووویچ  Milla Jovovich رو حتما شنیدن و بازی زیبای اون رو در فیلمهای مختلف به یاد دارن.

در این بازی زیبا و جذاب که مانند فیلمش دارای ژانر تخیلی و وحشت بود ، قهرمان بازی در پی جستجو برای نجات مصدومین و خلاصی از دست خون آشام ها ، وسایلی رو در سطح شهر پیدا میکرد که در مکانها و زمانهای دیگر در ادامه بازی ، به دردش میخورد و میتونست با کمک اونها ، مراحل بازی رو یک به یک طی کنه و معما ها رو حل کنه.بطور مثال در یکی از کاراژهای شهر که مورد حمله خون آشامها قرار گرفته بود یه اچار پیدا میکرد و اون رو در کوله پشتی خودش میذاشت تا در مدت زمان طولانی دیگری در قسمتی دیگر از شهر وارد یه کلیسا میشد که پیانوی کلیسا آسیب دیده بود که باید حالا با کمک اون آچا تعمیر میشد و آهنگی مینواخت تا دربی باز بشه و ...

نکته جالبی که در این بازی میدیدم و من رو از دنیای بازی ها و شیطنت ها بیرون میاورد و به فکر وادار میکرد این بود که ابزاری که این شخص حمل میکرد ، گاهی از ظرفیت کوله پشتی اون بیشتر میشد و بنابر این در قسمتهای مختلفی از شهر ، صندوقهایی تعبیه شده بود که میتونست مقداری از وسایل کوله پشتی اون رو در صندوق بریزه و در قسمتی دیگه از سطح شهر که بهشون نیاز پیدا میکرد ، فقط کافی بود یه صندوق پیدا کنه و دربشو باز کنه و وسایلی که در مراحل اولیه بازی  در صندوقی ریخته بوده ، رو حالا از این صندوق برداره.این قضیه تخیلی و ارتباط داخلی این صندوقها برام خیلی جالب بود.به این فکر میکردم که چقدر جذاب بود اگه مثلا من در بوشهر صندوقی داشتم که وسایلم رو توش قرار میدادم و به مسافرت مثلا تهران میرفتم و در تهران از توی صندوقی که اونجا داشتم ، برمیداشتم.این بازی و داستانش مربوط میشه به سنین حدود 18 سالگیم.اما حالابا اومدن اینترنت ، واژه فضای مشترک بین همه مردم دنیا ، معنا پیدا کرده و میشه با کمک اون ، تعداد زیادی از تخیلات قدیم رو به واقعیت های جدید تبدیل کرد.اما آیا این کافیه؟ نباید بدونیم چگونه؟ چگونه من میتونم مدارک شناسایی و مهمم رو جایی تو اینترنت که مال خودم باشه بزارم و با رمز ازش تغییراتش محافظت کنم و بتونم هر جای دنیا که باشم بدون نگرانی از دزدیده شدن نام کاربری و رمزم ، به مدارکم دسترسی پیدا کنم؟ بطور حتم ، پاسخ این سوال ایمیل نخواهد بود.ایمیل درسته که یه جور صندوقه و میشه از تو خونه فایلها رو به ایمیل خود فرستاد و در شهری دیگر برداشت کرد ... اما در شهر دیگر ممکنه مجبور بشید برید کافی نت و بخواید تصویری که از شناسنامتون که تو ایمیل گذاشتید رو از ایمیلتون بگیرید و اون رو چاپ کنید و برای اداره مورد نظر ببرید اما توی اون کافی نت بعد از رفتن شما ، یه بچه سوسول که مامانش برا تولدش براش کامپیوتر خریده و اومده چند تا تروجان نصب کرده بوده رو سیستم کافی نت ، شروع میکنه تو ایمیلتون بین عکسای خانوادگی و خصوصیتون شیرجه زدن و ایمیل زدن از طرف ایمیل شما به این و اون و .... در نگاه بعد ، سایتهایی که معروف به فایل هاست هستند هم پاسخگو نیستند و شرایط مختلف این سایتها در در دست تعمیر بودن و ... میتونه گاهی دست شما رو تو حنا بزاره .....  یکی از راههای که من پیشنهاد میکنم استفاده از یه صندوقه که اضافه و حذف فایل و فلدری به اون ، نیاز به رمز داره که تو خونه در شهر مبدا انجام میدین و برداشتن از اون میتونه بدون استفاده از رمز انجام بشه تا پشت هر سیستم آلوده ای بتونین راحت فایلهاتون رو بگیرین.از طرف دیگه از این صندوق میتونین برای نگهداری تصاویری که میخواین تو وبلاگتون و یا سایتتون استفاده کنین ، بهره ببرین. از دیگر ویژگیهای برتر این صندوق اینه که میتونین از اون برای نقل و انتقال نرم افزار ها استفاده کنین.فایلهای اجرایی که حتی با زیپ کردن اونا ف نمیتونین به عنوان یک فایل ضمیمه در ایمیلتون حمل کنین و ایمیلهای معروف یاهو و جی میل اجازه ضمیمه کردن این نوع فایلها رو بهتون نمیدن.


استفاده مفیدی که برنامه نویسان میتونن از این مورد داشته باشن ، در برنامه نویسی سی شارپ هست.کسانی که سابقه برنامه نویسی سی شارپ دارن میدونن موقع کامپایل نهایی برنامه ، یه آدرس آپدیت هم توسط ویژوال استودیو پرسیده میشه تا در تغییرات بعدی نرم افزاری که دارید به مشتری میفروشید ، لازم نباشه کد جدید رو براش ایمیل کنید یا پست کنید و یا ... برنامه سی شارپ شما همیشه موقع اجرای خودش وصل بودن مشتری به اینترنت رو چک میکنه که اگه جواب مثبت بود ، وجود آپدیت برنامه رو در مسیر ذکر شده چک میکنه و در صورت وجود دانلود میکنه و روی خودش نصب میکنه و ... این مسیر آپدیت میتونه یا دایرکتوری یا همون فلدر تحت اینترنت باشه.این مشکل رو الان در اداره محل کارم یه برنامه نویس دلفی داره.برنامه ای نوشته و به مراکز گناوه و دیلم و کنگان و برازجان و دشتی و .. ارائه داده و در حال استفادس.به محض اینکه متوجه مشکلی در برنامه بشه و مشکل رو رفع کنه ، بدلیل نا آشنایی مراکز با موضوع ، باید ماموریت بگیره و شخصا به این مراکز در طول چند روز سفر کنه و خودش شخصا پشت سیستمشاون بشینه و تغییرات جدید رو با سی دی که همراه داره ،  آپدیت کنه براشون......


فکر کنم حسابی انگیزه دادم بهتون...


اول نتیجه کار رو ببینید تا بعد به چگونگی شروع اینکار از صفر بپردازیم.

این لینک رو ببینید :


http://mktik.com/Gostaresh


این لینک یک Virtual Directory  تلفظ کنید "ویرچوال دایرکتوری"  هست که فایلهاتون رو که تو نت گذاشتید رو میتونید بعد در مقصد به این شکل ملاحظه کنید و دانلودشون کنید اونم با سرعت زیاد و یا به عبارت دیگر دانلود مستقیم.در این دایرکتوری مجازی یک فایل میبینید و یه فلدر.نام فلدر App_Data  هست که با علامت <Dir> که در سمت چپ اون قرار داره قابل تشخیصه.و یک فایل به نام 10 که با پسوند jpg خودش به عنوان یه عکس قابل تشخیصه. میتونید روی عکس کلیک کنید تا عکس باز بشه براتون.


از صفر شروع میکنیم. شما برای اینکه بتونید فایلهای موجود توی هاردتون رو بزارید تو اینترنت ، نیاز به یه فضا در اینترنت دارید که بهش میگن Host تلفظ کنید "هاست". این هاست میتونه از صد مگابایت شروع بشه تا چند گیگا بایت و حتی بی نهایت.هاستی که من خریداری کردم کانادیی و با سایز بی نهایت هستش.بنایر این هر تعداد فایل با هر تعداد حجم که بخوام میتونم در درون اون قرار بدم.برای ارتباط فایلی با این هاست باید از یه اکانت (نام کاربری و رمز) استفاده کنم که به این اکانت میگن FTP تلفظ میشه آف تی پی.این FTP دارای نام کاربری و  رمز عبوره.برای استفاده از اون حتما باید از نوار آدرس در مای کامپیوترتون استفاده کنین.شروع کنین

My Computer رو باز کنین (به اینترنت وصل باشینا).در نوارد آدرسش که واژه My Computer نوشته شده ، واژه رو پاک کنید و بجاش بنویسید FTP://MKTIK.COM و کلید ENTER  رو بزنید.



پنجره ای میاد که نام کاربری و رمز عبور FTP  مورد نظر رو ازتون مبپرسه.وارد کنید


نام کاربری : Gostar

رمز عبور : 123123123




وارد فلدری میشید که توی اینترنته و فضای نامحدود داره.


حالا میتونید فایلها و نرم افزارها و تصاویر و فیلمها و ... رو در اون قرار بدید.براحتی کپی و پیست کردن.



بعد از قرار دادنشون ، میتونید از آدرس زیر  در مرورگر اینترنتیتون استفاده کنین تا بتونین دانلودش کنین.توجه داشته باشین که این ادرس هم میتونه رمز دار باشه و مشاهده فایلها قرار داده شده شما در FTP  هم مشروط به داشتن نام کابری و رمز باشه ، اما من برای اینکه براحتی بتونید مشاهده کنید ، اون رو بدون رمز قرار دادم.


http://mktik.com/Gostaresh


حالا میتونید از آدرس این تصویر و فایلها در جاهایی مثل وبلاگ و وبسایتاتون هم استفاده کنید



نظرات 4 + ارسال نظر
فریده جهانبین چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:24

سلام مهندس حاتمی عزیز.
دنبالتیم ولتم نمیکنیما.هر جا بری شاگردات بهت سنسور بستن سریع گوگلی پیدات میکنیم.

یه سوال داشتم ازتون.من یه کول دیسک دارم که مقدار حافظه پرش 4 گیگ نشون میده اما وقتی واردش میشم هیچی نیس!!!! چیکار کنم که هم حافظه برگرده هم اطلاعاتم که توش بوده و از دست دادم؟

مرسی از لطفتون.همیشه به یادتونیم

دخترشرقی چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:24

سلام
خیلی قشنگ و خوب توضیح دادید
ممنونم.
موفق باشید.

شقایق چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:40 http://shaghayegheashegh.blogfa.com

سلام مهندس.واقعا زیبا و جالب بود.چطوری میتونم یکی برای خودم داشته باشم؟ میشه راهنماییم کنین؟ ممنون میشم

محمد رضا جمعه 20 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:29

سلام مهندس.واقعا زیبا بود واقعا زیبا بود.مرسیییی.ولی مهندس یه پیشنهاد دارم.شما که در مجتمع سکیوریتی رو تدریس میکنین و عملا اینجکشن ها رو آموزش میدین ، به نظرتون ناشی گری نیست که این مطالب ره همراه یوزر و پس رو در اختیار همه قرار بدین؟ خیلیا اصلا نمیفهمن این مطالب یعنی چی و خیلیا هم به فکر سوء استفاده میافتن.پس بهتره این مطالب رو در بلاگ اسکای پشت رمز بزارید تا اگر کسی درخواس مشاهده مطلبتون رو داد ، ازتون رمز رو بخواد و بفهمین اکانت رو به کیا دادین.
ناراحت نشین این فقط یه پیشنهاد بود.
فداتون با این مطالب برترتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد